2019 - The Plastic Mobile

‘The Plastic Mobile’ – installatie van Johannes ZomerVijver (2019), keramiek, giethars, prikkeldraad en steigerhout. Een babyfiguur ligt onder een kleurrijk mobiel vol verborgen dreiging: schoonheid en gevaar in één beeld. Prijs: €450. | ‘The Plastic Mobile’ – installation by Johannes ZomerVijver (2019), ceramic, resin, barbed wire and scaffolding wood. A baby lies beneath a colorful mobile hiding danger — beauty and threat combined. Price: €450. | ‚The Plastic Mobile‘ – Installation von Johannes ZomerVijver (2019), Keramik, Gießharz, Stacheldraht und Gerüstholz. Eine Babyfigur unter einem farbigen Mobile, das heimlich Gefahr birgt – ein Bild zwischen Verführung und Verletzlichkeit. Preis: 450 €.


‘The Plastic Mobile’ – installatie van Johannes ZomerVijver (2019), keramiek, giethars, prikkeldraad en steigerhout. Een babyfiguur ligt onder een kleurrijk mobiel vol verborgen dreiging: schoonheid en gevaar in één beeld. Prijs: €450. | ‘The Plastic Mobile’ – installation by Johannes ZomerVijver (2019), ceramic, resin, barbed wire and scaffolding wood. A baby lies beneath a colorful mobile hiding danger — beauty and threat combined. Price: €450. | ‚The Plastic Mobile‘ – Installation von Johannes ZomerVijver (2019), Keramik, Gießharz, Stacheldraht und Gerüstholz. Eine Babyfigur unter einem farbigen Mobile, das heimlich Gefahr birgt – ein Bild zwischen Verführung und Verletzlichkeit. Preis: 450 €.

The Plastic Mobile – Johannes ZomerVijver, 2019
Keramiek, giethars, prikkeldraad, steigerhout
Installatief beeld | 1 van 1 | Prijs: € 450,-

Kunststof heeft de wereld veranderd. Het is licht, sterk, goedkoop, veelzijdig — een wondermiddel van de moderne tijd. We zijn er letterlijk mee opgegroeid.
Maar wat weegt zwaarder: de voordelen of de schade?

In The Plastic Mobile ligt een keramieken baby onder een mobiel van halfdoorzichtige, kleurrijke kunststof vormen. De vormen lijken vrolijk, licht, speels — zoals elk pasgeboren kind zou mogen verwachten.
Maar vanbinnen schuilt iets anders: prikkeldraad.

De baby reikt er onschuldig naar, nietsvermoedend. Maar de boodschap is duidelijk:
We omringen onze kinderen met schoonheid die mogelijk giftig is.
Kunnen we hen nog beschermen? Of hebben we met onze materialen en keuzes al te veel schade aangericht?

The Plastic Mobile stelt geen directe aanklacht, maar toont wel een urgent beeld. Het gaat over verantwoordelijkheid, verleiding en risico, over gemak en veronachtzaming.

Kunststof is uitgevonden als zegen — en blijkt ook een bedreiging.
De baby is ons nageslacht — en tegelijk misschien ons geweten.

Dit werk is opgebouwd uit keramiek (de baby), giethars (de vormen), metaal/prikkeldraad (de draad) en een robuuste steigerhouten basis. Het is stevig, maar kwetsbaar — zoals het onderwerp zelf.

Reacties

Populaire posts