2014 - La Dauphin Insatiable

Sculptuur van te dikke dolfijn met zelfgenoegzame glimlach, gemaakt van gips en multiplex op ijzeren stang met houten voet; Johannes ZomerVijver (2015), ironisch werk over welvaart, zelfbeeld en culturele overdaad. / Sculpture of an overfed dolphin with a smug smile, made of plaster and plywood on an iron rod with wooden base; Johannes ZomerVijver (2015), an ironic piece on affluence, self-image, and cultural excess. / Skulptur eines überfütterten Delfins mit selbstzufriedenem Lächeln, aus Gips und Sperrholz auf Eisenstange mit Holzfuß; Johannes ZomerVijver (2015), ironisches Werk über Wohlstand, Selbstbild und kulturellen Überfluss.

Sculptuur van te dikke dolfijn met zelfgenoegzame glimlach, gemaakt van gips en multiplex op ijzeren stang met houten voet; Johannes ZomerVijver (2015), ironisch werk over welvaart, zelfbeeld en culturele overdaad. / Sculpture of an overfed dolphin with a smug smile, made of plaster and plywood on an iron rod with wooden base; Johannes ZomerVijver (2015), an ironic piece on affluence, self-image, and cultural excess. / Skulptur eines überfütterten Delfins mit selbstzufriedenem Lächeln, aus Gips und Sperrholz auf Eisenstange mit Holzfuß; Johannes ZomerVijver (2015), ironisches Werk über Wohlstand, Selbstbild und kulturellen Überfluss.

Sculptuur van te dikke dolfijn met zelfgenoegzame glimlach, gemaakt van gips en multiplex op ijzeren stang met houten voet; Johannes ZomerVijver (2015), ironisch werk over welvaart, zelfbeeld en culturele overdaad. / Sculpture of an overfed dolphin with a smug smile, made of plaster and plywood on an iron rod with wooden base; Johannes ZomerVijver (2015), an ironic piece on affluence, self-image, and cultural excess. / Skulptur eines überfütterten Delfins mit selbstzufriedenem Lächeln, aus Gips und Sperrholz auf Eisenstange mit Holzfuß; Johannes ZomerVijver (2015), ironisches Werk über Wohlstand, Selbstbild und kulturellen Überfluss.

La Dauphin Insatiable – Johannes ZomerVijver, 2015

Gips, multiplex, hout, ijzer
Sculptuur | Maatschappijkritiek – ironie – welvaart

La Dauphin Insatiable is een vervolg op Weapons of Mass Consumption I  een te dikke dolfijn, nu gemaakt van gips, met vinnen en staartvinnen van multiplex. Het geheel staat op een metalen stang met een houten voetplaat — als een dier op sokkel, maar ook als symbool van uit de hand gelopen trots.

De titel betekent letterlijk: De onverzadigbare dolfijn.
Een dolfijn die zijn sierlijkheid en slankheid verloren heeft, maar toch nog altijd zelfgenoegzaam glimlacht, alsof er niets aan de hand is.

Het werk gaat over:

Zelfgenoegzaamheid.
Vol van onszelf, overvoerd, en toch denken dat we gelijk hebben (en zelfs elegant zijn).
Denken dat we goed bezig zijn.
Het overvoede Westen dat anderen vertelt hoe ze moeten leven.

De materiaalkeuze ontstond na een bezoek aan de Franse beeldhouwer Dominique Jousseaume, samen met kunstenaar Cornelis Blüm.
De ontmoeting inspireerde me om met gips, hout en ijzer te werken — materialen die robuust zijn, maar ook het belachelijke en het fysieke kunnen dragen.

La Dauphin Insatiable is geen lofzang op het dier, maar een kritisch zelfportret van onze cultuur.


Reacties

Populaire posts