2012 - Schietkast

Schietkast (2012), schildering in acryl op paneel door Johannes ZomerVijver – opdracht voor kermis-schiettent. Mannen met wapens kruipen en richten zich op de toeschouwer; grafisch, theatraal werk met confrontatie tussen spel, geweld en publiek. Schietkast (2012), acrylic panel painting by Johannes ZomerVijver – commissioned for a fairground shooting gallery. Armed men crawl and aim at the viewer; graphic, theatrical work confronting themes of play, violence, and spectatorship. Schietkast (2012), Acrylbild auf Paneel von Johannes ZomerVijver – Auftragsarbeit für eine Schießbude. Bewaffnete Männer kriechen und zielen auf den Betrachter; grafisches, theatralisches Werk über Spiel, Gewalt und Publikum.

Schietkast – Johannes ZomerVijver, 2012
Acryl op paneel | Opdrachtwerk voor een schiettent
Theatraal – publiek – confrontatie

In 2012 kreeg ik de opdracht een schildering te maken voor een schietkast op de kermis — onderdeel van een klassieke schiettent.
Het werk bestaat uit twee delen:

  • De lade: hierop kruipen drie mannen met wapens op handen en knieën richting de toeschouwer. Ze tijgeren, als jagers of soldaten, maar zonder landschap — direct, gestileerd, confronterend.

  • De kast: het bovenste deel toont een schutter met jachtgeweer, twee figuren die proberen af te weren, en een fotograaf.
    Allen kijken naar voren — naar jou. De kijker is tegelijk doelwit en publiek.

De figuren zijn uitgevoerd in sjabloonachtige vormen in oker en roodtinten, met dikke zwarte omlijning — helder, fel, vlak.
Het beeld is grafisch, bijna popart-achtig in stijl, maar inhoudelijk dubbelzinnig en geladen.

De scène is theatraal — stilstand in beweging — met een duidelijke spanning tussen amusement en agressie.
Oud-collega P. Breg verzorgde lichtflitsen bij de loop van het geweer en bij de camera van de fotograaf, wat het geheel nog levendiger (en vervreemdender) maakte.

Schietkast is daarmee geen neutrale decoratie, maar een beeld dat vragen oproept over kijkgedrag, geweld als spel en de rol van de toeschouwer.
Wie kijkt hier eigenlijk naar wie?
En wie trekt er eigenlijk als eerste?


Reacties

Populaire posts