2008 - Minotaurus, Midas en Pan

Minotaurus, Midas en Pan – drieluik acrylschilderij van Johannes ZomerVijver (2008), met mythische figuren in groentonen tegen een dynamische achtergrond van transparante en dekkende kleurvlakken; Midas centraal, verbindend tussen de gesloten Minotaurus links en de dansende Pan rechts – een visuele compositie van mythe, kleur en beweging. Minotaur, Midas and Pan – triptych acrylic painting by Johannes ZomerVijver (2008), featuring mythological figures in green tones on a layered background of translucent and opaque color fields; Midas in the center, linking the withdrawn Minotaur on the left with the dancing Pan on the right – a visual composition of myth, color, and motion. Minotaurus, Midas und Pan – Triptychon-Acrylgemälde von Johannes ZomerVijver (2008), mit mythischen Figuren in Grüntönen vor einem Hintergrund aus transparenten und deckenden Farbfeldern; Midas in der Mitte, verbindend zwischen dem abgewandten Minotaurus links und dem tanzenden Pan rechts – eine visuelle Komposition aus Mythos, Farbe und Bewegung.

Minotaurus, Midas en Pan – Johannes ZomerVijver, 2008
Acryl op doek | Drieluik
Mythe – kleur – verhouding – beweging

Minotaurus, Midas en Pan is een schilderij in drie delen — drie doeken die samen één beeld vormen.
Elk paneel toont een mythisch figuur, geschilderd in groentonen, tegen een achtergrond van overlappende kleurvlakken in rood, geel, bruin en oker.
De vlakken zijn transparant of dekkend, met verloop, en lopen dwars over de doeken heen — alsof kleur zelf de onderlinge verbinding vormt.

Op het middelste doek staat Midas, naakt en frontaal, met zijn armen uitgestrekt naar beide zijden. Zijn ezelsoren liggen plat, zijn blik is kalm.
Zijn lange armen reiken tot in de twee buitenste doeken en raken daar de randen aan — hij is het midden, het verbindende lichaam tussen de uitersten.

Op het linkerpaneel zit de Minotaurus, de rug gekeerd naar Midas en Pan, zijn houding gesloten, zijn lichaam rustend tegen de doekrand.
Op het rechterpaneel danst Pan, licht en wild op zijn bokkenpoten, zijn gezicht gericht naar de Minotaurus. Eén van zijn armen reikt het midden in.

Het werk toont een mythische verhoudingMidas als verlangen naar evenwicht, naar controle, naar aanraking. Minotaurus als innerlijke terugtrekking, als onbenoemde kracht die zich afsluit. Pan als impuls, instinct, beweging, altijd op het punt van verstoren of verbinden.

Minotaurus, Midas en Pan is geen verhaal in beelden, maar een compositie van energieën.
Een schilderij over afstand en nabijheid, over zichtbare lijnen en onzichtbare verbanden, over hoe mythen zich niet uitleggen, maar gedragen worden — door lichaam, kleur en ruimte.



Reacties

Populaire posts