1995 - Boktor

Pentekening uit 1995 van een boktor van bovenaf gezien, met de kop naar beneden gericht. Het insect zit rechts in het kader, waardoor de rechterantennne en twee rechterpoten deels of geheel buiten beeld vallen. De asymmetrische plaatsing versterkt de spanning tussen natuurlijke vorm en grafische rand. — Pen drawing from 1995 of a longhorn beetle viewed from above, head pointing downward. Positioned at the far right of the frame, its right antenna and two right legs are partially or completely out of view. The asymmetric composition emphasizes the tension between natural form and graphic boundary. — Federzeichnung aus dem Jahr 1995 eines Bockkäfers in Draufsicht, Kopf nach unten gerichtet. Am rechten Bildrand platziert, sind rechter Fühler und zwei rechte Beine teilweise oder ganz abgeschnitten. Die asymmetrische Anordnung betont die Spannung zwischen natürlicher Form und grafischer Begrenzung.

Boktor, 1995 – pentekening op papier

Nederlands:
Boktor, 1995
Deze pentekening toont een boktor van bovenaf gezien, met zijn kop naar beneden gericht. Het dier is bewust asymmetrisch geplaatst: hij zit uiterst rechts in het beeld, tegen de kaderlijn aan. Daardoor zijn zijn twee rechterpoten en de rechter antenne slechts deels of helemaal niet zichtbaar. Deze positionering benadrukt zowel het grafische karakter van het dier als het spanningsveld tussen detail en afsnijding. De tekening is een studie in textuur, segmentatie en ritme — met inkt gevangen in lijn.

Engels:
Longhorn Beetle, 1995
This pen drawing shows a longhorn beetle from a top-down view, its head facing downward. It is deliberately placed far to the right, pressing against the frame’s edge. As a result, its two right legs and right antenna are partially or entirely cropped. This composition highlights both the beetle’s graphic structure and the tension between detail and omission. The drawing becomes a study in texture, segmentation, and rhythm—captured entirely in line.

Deutsch:
Bockkäfer, 1995
Diese Federzeichnung zeigt einen Bockkäfer aus der Draufsicht, mit dem Kopf nach unten gerichtet. Das Insekt ist absichtlich am rechten Bildrand positioniert, wodurch zwei rechte Beine und die rechte Fühler teilweise oder ganz außerhalb des Rahmens liegen. Diese Komposition betont die grafische Struktur des Käfers und das Spannungsfeld zwischen Detail und Ausschnitt. Die Zeichnung ist eine Studie über Textur, Segmentierung und Rhythmus – ganz in Linie umgesetzt.


Reacties

Populaire posts