1991 - Love & hate I
Love & Hate I (1991)
Potlood en aquarel op papier – Johannes ZomerVijver
In deze intense, narratieve tekening uit 1991 onderzoekt Johannes ZomerVijver de spanningsvelden tussen erotiek, macht en geweld. De titel Love & Hate zet meteen de toon voor een beeld waarin aantrekking en vernietiging onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Rechts in beeld zien we een man ineengezakt op de grond. Zijn houding is krachteloos — voorovergebogen, zijn gezicht onzichtbaar. Hij draagt slechts een helm, handschoenen, een shirt en zware laarzen, is zijn onderlichaam naakt. Uit zijn rug steekt een sabel: hij is dood.
Naast hem, vrijwel onbewogen, staat een naakte vrouw. Ze kijkt niet naar hem, maar lijkt tegen de muur te poseren, haar blik buiten beeld. Aan haar taille bungelt een lege schede aan een koord: de koker van het wapen waarmee de man kennelijk is gedood.
ZomerVijver gebruikt potloodlijnen voor precisie en aquarelverf om zachte kleur toe te voegen, waarmee het contrast tussen levenloosheid en lichamelijkheid wordt versterkt. De compositie is evenwichtig, maar geladen. Niets in dit werk is neutraal: elk element draagt betekenis.
De tekening roept vragen op over wie de macht heeft, over de rol van seksualiteit in geweld, en over hoe schoonheid en vernietiging zich tot elkaar verhouden. Love & Hate is geen aanklacht, maar een visueel spanningsveld dat de kijker niet ongemoeid laat.
Reacties
Een reactie posten