1991 - Love & hate I

NL: Potlood- en aquareltekening uit 1991 door Johannes ZomerVijver toont een dode man met helm, laarzen en sabel in de rug, zittend voorover op de grond; naast hem staat een naakte vrouw met lege schede aan haar taille, zijwaarts poserend tegen een muur. EN: Pencil and watercolor drawing from 1991 by Johannes ZomerVijver shows a dead man wearing a helmet and boots, slumped forward with a sword in his back; next to him stands a nude woman with an empty sheath at her waist, posing sideways against a wall. DE: Bleistift- und Aquarellzeichnung von 1991 von Johannes ZomerVijver zeigt einen toten Mann mit Helm und Stiefeln, vornübergebeugt mit einem Säbel im Rücken; daneben steht eine nackte Frau mit leerer Scheide an der Taille, seitlich an eine Wand gelehnt.

Love & Hate I (1991)
Potlood en aquarel op papier – Johannes ZomerVijver

In deze intense, narratieve tekening uit 1991 onderzoekt Johannes ZomerVijver de spanningsvelden tussen erotiek, macht en geweld. De titel Love & Hate zet meteen de toon voor een beeld waarin aantrekking en vernietiging onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Rechts in beeld zien we een man ineengezakt op de grond. Zijn houding is krachteloos — voorovergebogen, zijn gezicht onzichtbaar. Hij draagt slechts een helm, handschoenen, een shirt en zware laarzen, is zijn onderlichaam naakt. Uit zijn rug steekt een sabel: hij is dood.

Naast hem, vrijwel onbewogen, staat een naakte vrouw. Ze kijkt niet naar hem, maar lijkt tegen de muur te poseren, haar blik buiten beeld. Aan haar taille bungelt een lege schede aan een koord: de koker van het wapen waarmee de man kennelijk is gedood.

ZomerVijver gebruikt potloodlijnen voor precisie en aquarelverf om zachte kleur toe te voegen, waarmee het contrast tussen levenloosheid en lichamelijkheid wordt versterkt. De compositie is evenwichtig, maar geladen. Niets in dit werk is neutraal: elk element draagt betekenis.

De tekening roept vragen op over wie de macht heeft, over de rol van seksualiteit in geweld, en over hoe schoonheid en vernietiging zich tot elkaar verhouden. Love & Hate is geen aanklacht, maar een visueel spanningsveld dat de kijker niet ongemoeid laat.


Reacties

Populaire posts