1990 - Nederland gewapend

NL: Acrylverfschilderij uit 1990 van Johannes ZomerVijver toont een uitlijn van Nederland op lichtblauwe ondergrond. Groningen en Friesland vormen samen een futuristisch pistool met bolrode loop en bruin handvat. Achter Vlieland, via Afsluitdijk en IJsselmeer, steekt een degen met bruin handvat en rood versierde greep naar beneden. EN: Acrylic painting from 1990 by Johannes ZomerVijver shows the outline of the Netherlands on a light blue background. Groningen and Friesland form a futuristic pistol with a spherical red barrel and brown grip. Behind Vlieland, along the Afsluitdijk and IJsselmeer, a downward-pointing dagger with brown hilt and red handguard appears. DE: Acrylgemälde von 1990 von Johannes ZomerVijver zeigt den Umriss der Niederlande auf hellblauem Hintergrund. Groningen und Friesland bilden eine futuristische Pistole mit rotem Kugellauf und braunem Griff. Hinter Vlieland ragt entlang des Afsluitdijk und IJsselmeer ein Degen mit braunem Griff und roter Verzierung nach unten.

Nederland gewapend (1990)
Acryl op papier – academieopdracht door Rein Pol

Deze academieopdracht, uitgevoerd door Johannes ZomerVijver in 1990 onder begeleiding van kunstenaar-docent Rein Pol, is een krachtig voorbeeld van symbolisch kaartgebruik en politiek geladen vormonderzoek.

Op het eerste gezicht zien we een kaart van Nederland op een lichtblauwe ondergrond. De provincies Groningen en Friesland zijn vervormd tot een futuristisch pistool. De loop is bolvormig en rood, het handvat bruin.

Langs de Afsluitdijk, door het IJsselmeer en onderlangs Vlieland, verschijnt een tweede wapen: een degen. Ook deze heeft een bruin handvat, met een rode versiering die qua kleur overeenkomt met de loop van het pistool. De degen wijst naar beneden.

ZomerVijver laat in deze opdracht zien hoe je cartografie, wapen- en vormsymboliek kunt samenbrengen in een visuele metafoor. De interpretatie blijft open: is dit een kritiek op militarisering? Een waarschuwing voor regionalisme? Of een spel met vorm en herkenning?

De gebruikte techniek – acryl op papier – zorgt voor heldere contrasten en vlakke kleurvlakken, wat het beeld de helderheid en eenvoud geeft van een grafische affiche of propaganda-beeld.

Nederland gewapend is zowel een speelse als serieuze blik op identiteit, geografie en macht — een thema dat decennia later nog niets aan zeggingskracht verloren heeft.

Reacties

Populaire posts