1994 - Beginsel II
Beginsel II, 1994 – kleurpotlood op papier
Nederlands:
Beginsel II, 1994
In dit tweede deel van het tweeluik verandert het beeld van kwetsbaar begin naar iets hybride, krachtigs en ongrijpbaars. Een figuur met lang, neergebogen haar zit met gespreide armen, maar haar menselijke vorm is aan het transformeren. Haar knieën eindigen in de cheliceren van een spin, haar armen lopen over in spinnenpoten. Boven haar zweven acht bolletjes als spinnenogen. Achter haar verrijst het massieve abdomen van een spin. Alles is getekend in zachte rozetinten, die een vervreemdende tegenstelling vormen met de gedaanteverwisseling. Het werk speelt met lichamelijke grenzen, identiteit en mythische beeldtaal.
Engels:
Origin II, 1994
In this second part of the diptych, the image shifts from fragile beginning to something hybrid, powerful, and elusive. A figure with long, bowed hair sits with arms spread—but her form is transforming. Her knees taper into spider chelicerae, her arms become spider legs. Above her, eight orbs float like arachnid eyes. Behind her rises a large spider abdomen. The use of soft pink tones contrasts with the unsettling metamorphosis. The work explores bodily boundaries, identity, and mythic imagery.
Deutsch:
Ursprung II, 1994
Im zweiten Teil des Diptychons wandelt sich das Bild vom verletzlichen Ursprung hin zu etwas Hybridem, Kraftvollem und Unfassbarem. Eine Gestalt mit langem, gesenktem Haar sitzt mit ausgebreiteten Armen – doch ihr Körper verwandelt sich. Die Knie enden in den Cheliceren einer Spinne, die Arme gehen in Spinnenbeine über. Über ihr schweben acht Kugeln wie Spinnenaugen. Hinter ihr erhebt sich ein großes Spinnenabdomen. Die weichen Rosatöne stehen im Kontrast zur beunruhigenden Verwandlung. Das Werk spielt mit körperlichen Grenzen, Identität und mythischer Symbolik.
Reacties
Een reactie posten