1994 - Twee schetsen

Twee inktschetsen op papier uit 1994. De ene toont een vloeiende menselijke figuur in beweging, later uitgewerkt tot het werk De Danser. De andere toont een naakte man van voren gezien, staand met ontspannen houding bij een vuur, dat zijn lichaam beschijnt. Deze tweede schets ontstond als academie-opdracht bij Rein Pol. Samen vormen ze een tweeluik in contrast: beweging tegenover verstilling, voorbereiding tegenover momentopname. — Two ink sketches on paper from 1994. One shows a fluid human figure in motion, later developed into The Dancer. The other depicts a frontally viewed nude man standing by a fire, relaxed and illuminated by the flames. This second sketch was created as part of an academy assignment with Rein Pol. Together, they form a contrast: motion versus stillness, study versus captured moment. — Zwei Tuscheskizzen auf Papier aus dem Jahr 1994. Die eine zeigt eine fließende menschliche Figur in Bewegung – später ausgearbeitet zu Der Tänzer. Die andere zeigt einen nackten Mann von vorn, stehend, mit entspannter Haltung am Feuer, das seinen Körper beleuchtet. Diese Skizze entstand im Rahmen einer Studienaufgabe bei Rein Pol. Gemeinsam bilden sie ein Spannungsfeld zwischen Bewegung und Ruhe, Vorbereitung und Momentaufnahme.

Twee schetsen, 1994 – inkt op papier

Twee schetsen, 1994
Deze twee inktschetsen maakte ik in 1994, tijdens mijn academietijd. De eerste – een bewegende figuur, licht, vloeiend – zou jaren later de basis vormen voor het werk De Danser. In de tweede schets zien we een naakte man, staand voor een vuur. Zijn houding is ontspannen, tevreden, terwijl de vlammen zijn lichaam beschijnen. Deze tekening ontstond als onderdeel van een opdracht van Rein Pol, gericht op het weergeven van lichaamshouding, warmte en lichtbron. Beide schetsen tonen een andere benadering van de menselijke figuur – de ene als opmaat tot beweging, de andere als stille momentopname.

Two Sketches, 1994
These two ink sketches were made in 1994 during my time at the academy. The first—a fluid, moving figure—would later evolve into the work The Dancer. The second sketch shows a nude man standing before a fire, his posture relaxed, content, as the flames cast light across his body. This drawing was part of an assignment from Rein Pol, focusing on posture, warmth, and internal light. Together, the sketches show two distinct approaches to the human figure: one as a starting point for movement, the other as a quiet moment of stillness.

Zwei Skizzen, 1994
Diese beiden Tuscheskizzen entstanden 1994 während meiner Studienzeit an der Akademie. Die erste – eine fließende, bewegte Figur – sollte Jahre später die Grundlage für das Werk Der Tänzer bilden. Die zweite zeigt einen nackten Mann, der sich stehend an einem Feuer wärmt. Seine Haltung ist entspannt, zufrieden, das Licht der Flammen beleuchtet seinen Körper. Diese Skizze war Teil einer Aufgabe bei Rein Pol und befasste sich mit Körperhaltung, Wärme und Lichtquelle. Die beiden Zeichnungen zeigen zwei Wege, sich der menschlichen Figur zu nähern – als Bewegung und als Moment.


Reacties

Populaire posts