1991 - Love & hate II

NL: Tweede potlood- en aquareltekening in de reeks Love & Hate (1991) door Johannes ZomerVijver toont een groen manwezen en een naakte vrouw in een innige omhelzing voor een zwevend kozijn; zij steekt een dolk in zijn rug terwijl haar benen hem omvatten. Op de achtergrond zien we blauwe tinten met witte vlekken, plantachtige tentakels en een tweede, kleiner kozijn. EN: Second pencil and watercolor drawing in the Love & Hate series (1991) by Johannes ZomerVijver shows a green male creature and a nude woman in a passionate embrace before a floating window frame; she stabs a dagger into his back as her legs wrap around him. Blue background with white flecks, plant-like tentacles, and a second smaller frame appear behind. DE: Zweite Bleistift- und Aquarellzeichnung aus der Serie Love & Hate (1991) von Johannes ZomerVijver zeigt ein grünes Männerwesen und eine nackte Frau in inniger Umarmung vor einem schwebenden Fensterrahmen; sie stößt ihm ein Messer in den Rücken, während ihre Beine ihn umschlingen. Im Hintergrund blauer Farbton mit weißen Flecken, pflanzenartige Tentakel und ein zweiter kleiner Rahmen.

Love & Hate II (1991)
Potlood en aquarel op papier – Johannes ZomerVijver

In het tweede deel van zijn indringende tweeluik Love & Hate bouwt Johannes ZomerVijver het drama en de symboliek uit tot een surrealistisch droombeeld vol spanning, verlangen en verraad. Waar het eerste werk de nasleep van geweld toonde, zien we hier het moment zelf: visueel verleidelijk, maar moreel verontrustend.

Tegen een blauwige achtergrond — waarin met rijst witte vlekken zijn gecreëerd — zweeft een open kozijn. Daarvoor vindt een intieme omhelzing plaats tussen een groenig manwezen en een naakte vrouw met slechts hoge kousen aan. Zijn bovenlichaam is gespierd maar menselijk; naar beneden toe verandert het in iets plantaardigs, een stengelachtig lichaam dat opgaat in de omgeving.

Terwijl haar benen hem omsluiten in een erotische omhelzing, houdt zij in haar handen een dolk, waarmee ze hem in de rug steekt. Achter hen groeien tentakel- of stengelachtige vormen en verschijnt nog een tweede kozijn, als echo of spiegeling van de eerste.

De kleuren zijn zacht, bijna lieflijk — wat het geweld des te schrijnender maakt. De figuren zweven los van de aarde, in een tijdloze, symbolische ruimte. Het kozijn fungeert als portaal of grens tussen werelden: lichaam en geest, passie en vernietiging, verlangen en dood.

ZomerVijver nodigt de kijker opnieuw uit om te reflecteren op het dubbele gezicht van liefde. Hij toont hoe erotiek en geweld in één beeld kunnen samenvallen — niet als provocatie, maar als poëtisch onderzoek naar menselijke driften.

Reacties

Populaire posts