2014 - For the Love of Progress

Sculptuur van naakte vrouw in omhelzing met man van wie het lichaam is opengemaakt tot mechaniek met tandwielen; multiplex, hout en katoen. Werk van Johannes ZomerVijver (2015) over intimiteit, techniek en vervreemding. / Sculpture of a naked woman embraced by a man whose body reveals gears and mechanical parts; made of plywood, wood, and cotton. Work by Johannes ZomerVijver (2015) about intimacy, technology, and alienation. / Skulptur einer nackten Frau in Umarmung mit einem Mann, dessen Körper als Mechanismus mit Zahnrädern geöffnet ist; Sperrholz, Holz und Baumwolle. Werk von Johannes ZomerVijver (2015) über Intimität, Technik und Entfremdung.

Sculptuur van naakte vrouw in omhelzing met man van wie het lichaam is opengemaakt tot mechaniek met tandwielen; multiplex, hout en katoen. Werk van Johannes ZomerVijver (2015) over intimiteit, techniek en vervreemding. / Sculpture of a naked woman embraced by a man whose body reveals gears and mechanical parts; made of plywood, wood, and cotton. Work by Johannes ZomerVijver (2015) about intimacy, technology, and alienation. / Skulptur einer nackten Frau in Umarmung mit einem Mann, dessen Körper als Mechanismus mit Zahnrädern geöffnet ist; Sperrholz, Holz und Baumwolle. Werk von Johannes ZomerVijver (2015) über Intimität, Technik und Entfremdung.

For the Love of Progress – Johannes ZomerVijver, 2015

Multiplex, hout, katoen en lijm
Sculptuur | Intimiteit – technologie – kritiek

For the Love of Progress toont het bovenlichaam van een naakte vrouw, die zich zichtbaar ontvankelijk opstelt voor een omhelzing.
Achter haar staat een naakte man, maar zijn lichaam is opengewerkt — binnenin zien we tandwielen, beweging, mechaniek.
Zijn arm — de arm waarmee hij haar omhelst — oogt als een mechanische constructie.
Het is een beeld van tederheid, maar ook van vervreemding. Van aanraking, maar zonder huid.
Van liefde, maar via techniek.

'Ik ben vóór vooruitgang.
Maar in mijn ogen verliezen we onszelf te vaak aan moderne technieken.
Sociale media staan echte menselijke nabijheid in de weg.
In plaats van samen te leven mét technologie, lijken we mensen erdoor te vervangen.
We zijn verliefd geworden op vooruitgang — op zich prima, zolang we onszelf er maar niet in kwijtraken.'

For the Love of Progress is dus geen aanklacht, maar een waarschuwing met zachtheid.
Een beeld dat niet vraagt om terug naar vroeger, maar om bewustzijn in het nu.
Want techniek kan strelen — maar alleen als we zelf nog weten wat dat betekent.

Reacties

Populaire posts